الأحد، 24 مايو 2009

تنين البحر




تنين البحر المورق (الاسم العلمي فايكوديورس إكيوس، بالإنجليزية: Phycodurus eques) هو سمكة بحرية ترتبط بحصان البحر. يعتبر العضو الوحيد من الجنس فايكوديورس. الموطن الأصلي لهذه المخلوقات هو جنوب و غرب أستراليا، و غالبا ما تبقى في المياه الضحلة معتدلة الحرارة. تأخذ هذه الأسماك اسمها من مظهرها، حيث تغطي جسمها نتوئات تشبه أوراق الشجر الطويلة. و لا تستخدم هذه النتوئات في التجديف داخل الماء بل كوسيلة للتخفي. أما حركة التنين المورق فتكون بواسطة زعانف صدرية على متن حافة رقبته و زعانف ظهرية بالقرب من مؤخرة ذيله. تكون هذه الزعانف شفافة يصعب رؤيتها عند تموجها بشكل دقيق لتحرك التنين حركة رصينة مما يعطي انطباعا بأنه أحد الأعشاب البحرية.
مثله في ذلك مثل حصان البحر، يأخذ هذا المخلوق اسمه من شبهه كائن معروف -لكن أسطوري في هذه الحالة-. ينمو تنين البحر المورق لما يربو عن 45 سم، و يعتبر بذلك صغيرا نسبة إلى وحوش البحر الأخرى، و كبيرا جدا نسبة إلى أحصنة البحر. تضع الأنثى بيضها على ذيل الذكر حيث تنمو هناك حتى تنضج. تتغذى هذه المخلوقات على العوالق والطحالب ولا يتغذى عليها أحد من المخلوقات الأخرى سوى الإنسان. إلى أن التلوث و تأثير الصناعة، بالإضافة إلى اصطيادها من قبل الغواصين المعجبين بشكلها المميز قد جعل منها مخلوقات مهددة بالانقراض، و وضعت ضمن قائمة المخلوقات المهددة المحمية رسميا من قبل الحكومة الأسترالية.
و من المخلوقات ذات العلاقة بهذا التنين تنين البحر العشبي، و هو أخضر اللون تنمو عليه زعانف تشبه الأعشاب و حجمه أصغر بكثير من التنين المورق. و قد اعتبرت مجلة ناشينال جيوغرافيك هذين التنينين نفس الكائن و لكنها تنتشر في مناطق جغرافية متباينة.[1

هناك 11 تعليقًا:

  1. اول تعليق يارب يكون كلامى خفيف عليكى بس ايه ده هو انا دخلت مدونته سمكه ولا ايه (انا بس بهزر ) بجد معلوماتك مفيده جدا وحاجه جامده موتت وتقبلى مررورى على مدونتك ولك منى اغلى سلام

    ردحذف
  2. مساء الفل لاجمل فل بجد نورتى مدونتى المتواضعه وياريت نبقى على تواصل دائم ومعلش انا مشغول شويه اليومين دول فى الامتحانات علشان كده مردتش على طول اه بالمناسبه هو انت دراستك ايه بالظبط

    ردحذف
  3. شكراا على المعلومات القيمة
    وتشكري على المدونة الرائعة

    ردحذف
  4. انات مستنى رأيك فى البوست الجدبد وتقبلى تحياتى

    ردحذف
  5. تعليقك وصل شكرا على كلامك بس انا حاسس انك مقرأتيش البوست اه وكمان انت مقولتيش دراستك ايه

    ردحذف
  6. مساع الفل لى احل فل شوفى انا عارف انك اكيد مشغوله ربنا معكى انا بس حبيت اطمن عليكى واعرف اخبارك وعذرا على التأخير وعلى فكره جميل جدا انك تكونى لسه ف 2 ثانوى وعندك كل المعلومات دى وإن شاء الله تكون فى فرصه نتعرف على بعض اكتر ده طبعا لو تأذنى لى

    ردحذف
  7. اولا مبروك ال نيو لوك اما قلت مادام انك مبتسأليش اسأل انا يارب تكونى بخير

    ردحذف
  8. غبتى كتير فقلت لازم اسئل عليكى بس انا عارف انك اكيد مشغوله بالامتحانات ربنا معاكى

    ردحذف
  9. بتمنى تكونى بخير وموفقه فى الامتحانات ومستنى رجوعك بسرعه

    ردحذف
  10. بجد انا قلقان عليكى جامد ياريت تطمنينى عليكى

    ردحذف